Tuesday 20 May 2014

Dari Fb sahabat saya...

3 Kesalahan Utama Bisnes Online

Jika Anda ingin membina perniagaan untuk tempoh jangka masa panjang. Anda perlu menggunakan FB dengan lebih berhati-hati dan mengelakkan 3 kesalahan utama yang saya akan terangkan di bawah.

1. FB BUKAN TEMPAT MEMBUAT JUALAN

Orang yang Anda jemput untuk “like” page pasti tidak suka jika apa yang diberikan kepada mereka ialah IKLAN semata-mata. Tidak siapa suka untuk disumbat dengan iklan setiap hari.

Pelanggan ingin mengetahui sesuatu yang mereka boleh gunakan dalam kehidupan mereka.

Contohnya, jika Anda seorang penjual pakaian kanak-kanak, mungkin Andaboleh berikan mereka tips-tips penjagaan kanak-kanak atau kaedah menyelesaikan masalah kesihatan yang dihadapi oleh kanak-kanak.

Dengan tips-tips berguna sebegini, mereka akan menanti-nanti tips daripada Anda.










2. FB BUKAN JALAN SEHALA

Jika pada zaman dahulu, semua syarikat-syarikat membuat iklan yang sehala. Sehala bermaksud, pelanggan tidak dapat memberi maklum balas atau mengkritik syarikat-syarikat ini.

Namun keadaan pemasaran internet hari ini nyata berbeza. Terutamanya apabila adanya FB dan twitter di mana pemasaran menjadi jalan dua hala antara penjual dan pembeli.

Jika Anda sekadar bercakap menyuruh orang membeli, mungkin ada 1 atau 2 orang yang membeli, namun jika ramai orang membeli, Anda perlu bercakap bersama mereka.

Bercakap bersama mereka ialah Anda perlu berada di dalam perbincangan mereka. Untuk berada di pihak atas dalam perbincangan ini, Anda perlu mengetahui banyak ilmu-ilmu yang berkaitan dengan bidang perniagaan.

Dalam era ini juga, pelanggan mempunyai ruang untuk mengkritik perniagaan kita. Kritikan-kritikan ini perlu dijawab dengan bijak.

Ingat! Anda tidak boleh menjawab kritikan dengan emosi.

Anda perlu menjawab dengan bijak supaya pelanggan yang mengkritik (dan beribu orang lain yang melihat perbualan ini) akan bertambah kepercayaan




 



 3. FB (UNTUK PERNIAGAAN) BUKAN MEDAN BERCAKAP MENGENAI DIRI SENDIRI

Orang-orang yang berada dalam FB Anda tidak berminat dengan masalah perniagaan atau lebih teruk masalah peribadi yang kita hadapi.

Mereka lebih berminat mengenai bagaimana produk Anda dapat menyelesaikan masalah mereka.

Mereka tidak mahu tahu kisah tersangkut dalam “traffic jam” atau mengenai masalah dengan staff.

Anda perlu sentiasa bercakap mengenai mereka. Memanglah ini nampak seperti keras. Tetapi inilah realitinya jika Anda inginkan customer yang sentiasa bertali-arus.

Secara kesimpulannya, Anda perlu memandang FB sebagai medan pemasaran jangka panjang dan untuk membina kreadibiliti dan reputasi di mata pelanggan sebelum mereka membeli produk dan memberitahu rakan mereka pula


 semoga perkongsian ini bermanfaat...

0 comments:

Post a Comment