Wednesday 30 April 2014

Keluar dari bank petang semalam, cepat saja mata saya
menangkap aksi seorang'pakcik'. Layanannya sangat ramah
terhadap pelanggan-pelanggannya.

Teralit sebentar melihat aksinya mengipas bahan jualan yg
dibawanya.

Hati terdetik utk mendekatinya. Kaki secara tak dipaksa
melangkah menghampirinya. Sementelahan pula pelanggannya
sudah semakin berkurangan.

"Assalamualaikum" sapa saya.
"Waalaikumussalam" responnya sambl tangan dihulur dengan
wajah yg ramah.

"Pak cik jual apa?"
"Sate ikan dik".
"Bagi saya RM 2 pak cik".

"Dah lama pak cik jual sate ni?" tanya saya.
"jual sate ni seronok-seronok je dik. Pakcik tolong bakar
je. Orang buat siap dah. Kalau tak pakcik duduk kat
kedai je."

"Kedai? Kedai siapa pakcik?" ulang saya. Terkesima sekejap.
"Kedai tomyam pakciklah" jawabnya. Pergh, siapa kedai tu.
Tengok dari luaran, siapa yg taukan. Sebab tu wife saya selalu kata,
dont judge a book by it's cover.

Lepas tu mula nak merisik, Business mindedkan?

"Sehari dapat jual berapa?"
"Bolehlah, sehari dalam RM 300 lebih. Motor org bagi dan
keje pakcik hanya bakar dan jual je dari pukul 1 hingga
6 petang".

"Untung kira macam mana?" jeng..jeng..jeng, best part ni.

"Kalau dapat Rm 300, pak cik dapat komisyen RM 135, selebihnya
tuan dialah yg punya".






RM 135 utk 5 jam kerja sehari? Bersih pula tu, takde nak kena
bayar sewa tapak, takde kena kejar income tax, tak perlu bayar
cukai, tak perlu berhutang berpuluh ribu utk berbisnes.

Gaji budak master pun tak sampai tahap ni.Peniaga seperti ni
dengan motor 'cabuknya' jangan dipandang sebelah mata. Yang
keluar U, anda boleh lawan tak otak bisnes pakcik tua ini?!

Sebelum balik, pakcik tu pula yg tersangkut sengan saya.
Alhamdulillah sebab saya dapat nasihatkan pakcik tu utk jaga
kesihatan supaya boleh terus berniaga dan set kesihatan
optimum Shaklee dan ESP menjadi pilihannya sebagai penambah tenaga
dan mengurangkan kesan buruk kepada kulit keran sering berada
di bawah terik matahari.

Prinsip dlm bisnes adalah SEMANGAT, ILMu dan TINDAKAN. Takut
dikata orang, takut dikritik, malu yg menebal, berlagak pandai
membuatkan kita takut utk berniaga.

Jom keluar dari "comfort zone". Ada bermacam jenis perniagaan.
Pilih je yg serasi dengan diri anda. Tak tahu boleh tanya.
Tak nak bertanya tu yg susah jadinya

#Usaha selagi boleh
#Bangun selagi mampu
#Berlari selagi kuat

Jom...jom...jom. nak berbisnes Shaklee pun bole sebagai
permulaannya. Yuran seumur hidup hanya RM 75.


Amir 
0179429780

0 comments:

Post a Comment