Tuesday 1 April 2014


Jika anda orang Parit Buntar tentu selalu melihat kelibat saudara ini.Dilahirkan dengan kekurangan tidak membataskan ia menolong dan membantu orang ramai.

Seingat saya orang memanggilnya "Piee",umurnya anggaran saya lebih kurang 50han.

Piee selalu akan kelihatan perkarangan bank dan rumah kenduri membantu menjaga "parking" kenderaan keluar dan masuk dengan kerelaan hati tanpa mengharapkan balasan.

Adakala ada rezekinya dapatlah sedikit duit poket dan makanan yang diberi ikhlas oleh orang ramai tanpa meminta minta.

Kadang kala ia selalu singgah digerai burger saya melihat saya memasak tempahan burger pelanggan.Selalu jua saya berborak dengan beliau·Sebelum balik selalunya saya akan bekalkan 2 biji burger special dan RM 2 ringgit kepadanya.

Pertama kali seawal kemunculannya kami berborak dan bait2 ayat yang last menangkap perasan saya.

"abg nak burger 2 biji?".

"Awatnya 2 biji nanti perut kembung banyak tu"

"Kita nak wei adik kita sama,cian dia lau tengok kita makan dia x makan..mana boleh"jawabnya..


Gulpp!!.tertelan air liur saya mendengar jawapan dari seorang insan istimewa ini.Walaupun dilahirkan sebagai seorang yang istimewa tidak membataskan ia menempatkan adiknya didalam hatinnya.


"nah ambik nih sekali duit 10 inggit balik elok-elok"

"x mau lah!Mak kami x bagi ambil duit orang.!"

"kalau nak wei jugak seinggit kami satu, adik satu" sambil menunjukkan kepada saya duit seringgit dikeluarkan dari koceknya seluarnnya..

Walaupun ia dilahirkan serba kekurangan tidak semestinya ia tidak mempunyai perasaan.Lihatlah bagaimana perasaan itu dizahirkan dengan mendengar nasihat orang tuannya dan juga kasih sayang kepada adiknya.





Jika kita masih mempunyai keluarga kuatkanlah nilai kekeluargaan tersebut.

Jika selama ini dipenuhi dengan kesibukkan mengejar keduniaan hadirkan sedikit masa untuk bersama2 mendengar,bercerita dan memberi insipirasi bersama2.

Insyallah apa yang diberikan akan mendatangkan impak yang lebih luar biasa dalam kehidupan seharian kita..


Sebuah kisah masyarakat : Nilai Sebuah Kasih Sayang

0 comments:

Post a Comment