Wednesday 21 May 2014

Mungkin apa yang ingin dikongsikan ini mungkin pernah berlaku kepada anda terutamanya kaum hawa.Perkataan "accident"igauan ngeri minta di jauhkan.



Apa yang saya ingin terangkan disini ialah langkah langkah yang perlu di ambil terutamanya kaum hawa kerana peratus untuk panik dan juga ditipu terlalu tinggi berdasarkan pengalaman saya.

Apa yang anda lakukan apabila terlibatnya didalam kemalangan kenderaan?tidak kiralah kesilapan membrek,memasuki simpang,keluar parking,terlanggar belakang ataupun kecuaian pihak ke3.

Jika berlakunya kemalangan secara khasnya yang banyak dilaporkan adalah Langgar belakang ataupun dilanggar dari belakang.Langkah yang perlu anda ambil ialah :-

1)Jangan panik.Jika ditempat sunyi JANGAN keluar.Biarkan seketika sehingga ada orang ramai datang membantu.Hubungi orang terdekat maklumkan anda kemalangan.

2)Catatkan nombor kenderaan terbabit berserta jenis kenderaan.camkan pemandunya.

3)Jika ada trak tunda untuk menunda kenderaan anda sila ambil no tel trak tunda terbabit(minta kad)JANGAN TURUNKAN SEBARANG TANDA TANGAN YANG MENYEBABKAN ANDA TERPAKSA MEMBAYAR UNTUK TUGAS MENUNDA TERBABIT.




 


 
4)Sebarang urusan pembaikan jika dibuat oleh bengkel anda tidak perlu untuk membayar.Ada kalanya ia ada meminta untuk tujuan penambahan insurans.Sila mohon keluarkan resit rasmi atas nama insurans terbabit dan bukannya nama bengkel..

5)Jika anda dipihak yang tidak bersalah dan memegang polisi insurans pertama anda boleh membuat tuntutan "elaun kenderaan"dibayar mengikut hari dari kenderaan anda dibaiki.Sila bertanya kepada pihak insurans anda..

Semoga pencerahan dan perkongsian ini dapat dimanfaat bersama...

Free to share...


0 comments:

Post a Comment