Sunday 1 March 2015

Assalamualaikum..

Terima kasih kerana sudi melawat blog saya ini..Saya mendoakan anda semua kaya dan bertakwa..
sedikit perkongsian pengalaman saya semoga ia memberi manfaat kepada kita untuk sama sama berubah kearah kebaikan ...


Tengok tajuk tu pun kita tercabar bukan...hati tertanya tanya bagaimana ia boleh sampai tahap macam tu buat duit...Kerja saya adalah sekali sekala berdepan dengan mamat bangla nih..mudah saya perkenalkan namanya Amin(nama betul dia x main sorok-sorok.hehe).Dia berurusan dengan saya apabila kenderaannya mengalami kegagalan ujian Puspakom,disebabkan tugas saya selalu berurusan dengan pihak berwajib saya membantunya menyelesaikan masalahnya.Pada awalnya saya bertanya kepadanya siapa pemilik van dia bawa.



Dia menyatakan kenderaannya sendiri..saya tidak terkejut pada awalnyak kerana memang biasa warga asing mempunyai kenderaan yang dibeli dalam harga 4 ke 5 ribu ringgit..tetapi saya amat terkejut apabila ia menyatakan ini vannya yang nombor 3...??perh...dia buat kerja apa ??sampai mempunyai 3 biji van sekali...

U apa bikin apa van sampai 3 biji..?biasalah abg bagi makan anak bini kerja ini macam lah....(dah jadi lidah bangla lah pulak...)hehehe..

Kita sudah kawin anak ada dua...kawin orang melayu ka?orang melayulah...u bikin kerja apa?? Saya bikin kerja rumput...potong rumput semua...

Sapa u punya bos???saya punya sendiri mana ada bos.saya kuli ,saya juga bikin kerja..van sampai 3 biji apa bikin?Saya bawa orang lah tolong sama saya potong rumput....dalam hati dok habaq bangla nih merendah diri sungguh aihh...

U bawa orang semua berapa orang....??tak ramai abg dalam 22 orang saja..Nak terkeluar biji mata apabila cakap semua pekerja dia 22 orang...perhhh..

Semua bangla ka??ada juga melayu dia org kerja lama dah dengan saya..ramai bangla lah..apa pasal ramai sangat??kita tangkap kontrak potong rumput..orang melayu dapat kontrak potong rumput sub sama kita..

Satu hari satu van 6 org boleb bikin 4 kilo meter..bangla lah..kalau melayu kerja ,sepuluh minit kerja berhenti isap rokok setengah jam(menyirap darah dengar kutukan  tersebut walaupun itu adalah kebenarannya)satu kilo meter dia orang bayar RM350 ringgit..satu hari satu van boleh Rm1400 tolak pekerja minyak semua boleh 4 ke 5 ratus..apo????? Satu hari mcm tu ka???lagi lah jelous dengar...(geram nih)
Tiap hari ada kerja ka..?ada abg banyak tak boleh habis..semua orang melayu dapat kontrak kalu semuanya sub sama saya...perhhhh....mcm mana lah ko punya otak geliga.orang kita dapat kontrak 5 kilo meter sorang...dia pegang 10 kepala...dia rembat 50 kilometer...darap lah sendiri.....belum lagi yang kira kaki persegi..dalam buat kerja..

(Jap jap nak bagi marah lagi)..u duduk sini dah berapa lama??sudah 12 tahun..selain van apa lagi u dah beli..?ada lah rumah satu biji itu dekat Penang teluk kumbar sana area...u beli rumah flat ka??bukan abg rumah satu biji satu biji jalan teluk kumbar sana..

Hati dok teringat...area yang dia cakap tu tak salah rumah tu 1.6milion..tak nak tanya pasal pasal rumah dia lebih hati dah sakit...hahaha...
Esoknya dia datang dengan ford ranger...ini kereta u jugak ka?bukan abg..kereta ambil pekerja ka..antar pekerja ka...ermmm..tak mengaku lagi adoi...dalam geran nama dia...than paling best tak ada pun cop hak milik dituntut...paham tak maknanya????kereta itu dia beli cash!!!!!

Saya tulis nih bukannya nak cerita kehebatannya mencari duit tetapi untuk sama sama membuka minda bahawa mereka yang datang dari negara lain pun dapat membuat duit dinegara kita tambahan kita yang anak jati malaysia...bangun lah bangsa ku..bangun...sakit hati ini bila mendengarkannya berkata "kita bukan tidak berjaya tetapi kita malas" hidup mau berjaya kena rajin sahaja..
Sambil berseloroh saya bertanya u satu bulan dapat berapa...abg, kalu rajin satu bulan dapatlah 40k ke 50k...saya sudah kawin malaysia..anak sudah ada dua..balik bangla jalan jalan sahaja..baru ini balik bangla habis 40k...

Telan air liur je dengar....cukup sampai takat nih...sakit hati  napa lah selama ini tak terfikir pun apa dia buat...terima kasih kerana sudi membaca cerita yang berdasarkan pengalaman saya dan saya mendoakan semoga kita diberikan kesedaran...diberikan kelapangan rezeki dan kaya dan bertakwa...amin

0 comments:

Post a Comment