Wednesday 3 September 2014

 
1. Yakin pada diri sendiri
Keyakinan boleh dikaitkan dengan keberanian. Berani mencuba dan berani menanggung resiko. Bila tiada orang lain yang yakin pada anda, anda harus yakin untuk anda bangkit semula dalm bisnes anda. Apabila hanya ada RM50 duit dalam poket anda, anda perlu yakin anda pasti berjaya satu hari nanti. 

2. Fokus dengan bisnes yang pertama.
Sebelum memulakan bisnes lain anda harus fokus untuk memajukan bisnes pertama anda hingga berjaya. Jadikan ianya ibu duit . Jika apa pun terjadi dalam bisnes anda, anda masih ada tapak di bisnes pertama anda. 

3. Jangan cepat putus asa.
Kemurungan dan kekecewaan hanya akan membunuh jiwa merdeka anda. Siapa pun ada masalah. Anda perlu yakin menyelesaikan masalah tersebut. Teruskan berkayuh supaya tidak jatuh walaupun perlahan. 

4. Kejayaan perlukan masa.
Jangan tamak dengan peluang. Kejayaan perlukan masa dan fikiran dan tenaga. Betullah kata mak " yang cepat naik takut takut cepat matinya". 

5. Bisnes untuk bantu ramai orang
Bisnes untuk staf, bisnes untuk islam, bisnes untuk keluarga . Bisnes bukan untuk duit. Bila anda kejar duit anda akan dapat duit tapi penat. 

6. Jangan harapkan bantuan.
Bisnes kita, kita yang jaga. Jangan harapkan orang lain boleh tolong bisnes kita. Jangan salahkan staf, jangan salahkan kerajaan, jangan salahkan mentor jika bisnes kita teruk.

7. Bisnes perlu sabar dan konsistan.
Mak selalu pesan dengan saya, bisnes perlu sabar dengan cabaran dan halangan. Berjalan menuju target impian seperti melangkah kaki kiri dan kanan. Kaki kiri kemenangan dan kaki kanan adalah kekalahan. Yang pasti walaupun kalah dan menang akhirnya kita akan sampai target impian. 

8. Bisnes untuk akhirat
Jika kita punya matlamat yang besar untuk akhirat. Bila bisnes sedang baik kita bersyukur dan bila bisnes ada masalah pun kita bersyukur. 

9. Bisnes perlu ada impian. 

10.Ramai usahawan suka-suka je berniaga. Mereka tidak punya matlamat yang jelas untuk impian mereka.


#Nasihat daripda coach baharudin


0 comments:

Post a Comment